Latar belakang

Saturday, June 9, 2012

Perbezaan diantara Parfum, Eau de Parfum dan Eau de Toilette


Assalamualaikum dan salam sejahtera semua ..

Wah ... Hampir seminggu lebih aku xupdate blog .. Mana taknya , sebulan aku training dan balik pon lambat.Bila balik lambat badan pon penat . Last last tertido . Letih gile .. Wat masa skrg ni perfume masih berjalan dengan lancar dan promosi perfume giat di jalan kan semasa training cuma sekarang banyak fokus pada study , maklumlah nakfinal dah ni ..

Ok , arini apa yang aku nk cerita ialah perbezaan Perfume vs Eau de Parfume dan Eau de Toilette . Mesti korang tertanya tanya apa benda tu ? Sebenarnya perfume yang kita pakai selalu tu ada jenis jenis nya , kira macam gred perfume la .. Sebelum tu , jenis perfume menggambarkan kepekatan sebatian aromatik dalam pelarut, yang berbau biasanya ethanol atau campuran air dan etanol. Pelbagai sumber berbeza dengan ketara dalam definisi jenis minyak wangi. Kepekatan  minyak wangi adalah berdasarkan kepekatan sebatian aromatik (semulajadi minyak pati / minyak minyak wangi) yang digunakan.

A. Parfume - baunya sangat kuat dan mahal harganya malah mengandungi 20% pati dan boleh bertahan sehingga 6-9 jam. Contohnya , pada botol perfume tersebut ada dinyatakan perfume atau Eau de Perfume (EDP) atau Eau de Toilette (EDT)

Contoh parfum


B.Eau de Parfume (EDP)- baunya kurang sikit kuat dan parfume dan mengandungi 15% pati dan boleh bertahan sehingga 4-6 jam
Contoh Eau de Parfum



C. Eau de Toilette (EDT) - sekejap sahaja bau wanginay dan tersangat murah  serta mengandungi 9% pati dan dapat bertahan sehingga 2-4 jam

Contoh Eau de Toilette


Persoalannya , korang nk perfume harga murah dan baunya sekejap atau perfume yang harga nya boleh tahan dan sesuai dengan tahan lama perfume tersebut ? Pilihan di tangan anda ..